Saturday, September 25, 2010

anak kurang ajar..siapa yang kurang mengajar?

dulu kalau sayang anak tangan2kan,
skrg sayang anak beli permainan,
dulu anak2 dididik ibu-bapa dan jiran tetangga,
kini mak bapak ego sbb rasa dah mampu nak jaga semua,
lepas tu tanya?

kenapa anak aku jadi bohsia?
kenapa anak aku bagi semua dengan rela?
kenapa anak lelaki ku x reti2 nak balik rumah?
kenapa anak aku buang anak dalam tong sampah?
kenapa anak aku asyik bergaduh bertelagah?
kenapa anak aku dah x sembah tuhan?
kenapa anak aku kencing atas al-quran?

betul kata orang ,
ada harta berjuta x boleh beli bahagia,
kerana ramai remaja rosak bnyak anak orang kaya,
aku x pernah kata semua,
tapi aku sebut bnda dah depan mata
ah sampah masyarkat perosak agama,
simbah najis atas nama bangsa,
patut la tak malu dan segan conteng arang atas muka keluarga.


budak universiti pon sama,
mungkin sbb terlalu pandai
sampai maruah tergadai
dah lobos semua engkau igt ada harga?
engkau igt dia akan setia?
nanti anak kau sape nak bela?
tu la yang engkau buang anak merata.


sekarang aku mahu kita bersama cari konklusinya,
cari konklusi membelenggu masyarakat kita,
kerana meski sampai bila2 kita takkan berubah,
selagi kita belum mahu mengubah.





JEBAT DERHAKA

2 comments:

  1. org skrg byk sgt tgk citer merapu..
    plus karya2 kat pasaran pun dok buat citer cinta yg x islamic...hmmm

    a point to ponder...
    semua org kena sama2 berfikir mende ni

    ReplyDelete
  2. iye betul tu.....tapi kadang2 tv pnyer pengaruh x sekuat mana pon...aku ni mmg kaki tv...tapi x de la jadik camtu...dan kebnyakan orang yang rosak ni x tgk tv pon....

    ReplyDelete